Saturday, December 10, 2011

ستایش فیدل از اوباما در روزنوشته‌اش


ستایش فیدل از اوباما در روزنوشته‌اش

  قبلا هم گفته بودم که فیدل کاسترو در بستر بیماری ناشی از کهولت، به نوشتن روزنوشت‌های کوتاهی مشغول است با عنوان «تفکرات رفیق فیدل»، که به طور منظم در رسانه‌های همگانی کوبا منتشر می‌شود. روزنوشت کوتاه زیر را که پس از سوگند خوردن باراک اوباما نوشته، از متن اصلی آن به شکل کامل ترجمه می‌کنم، چرا که آن را سندی تاریخی می‌دانم.
  
[سه‌شنبه گذشته، ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹، باراک اوباما به عنوان یازدهمین رئیس جمهور ایالات متحده، از پیروزی انقلاب کوبا در ژانویه ۱۹۵۹ تا کنون، ریاست حکومت را به عهده گرفت.
کسی نمی‌تواند به صداقت سخنان او شک کند آنجا که تاکید کرد کشورش را به نمونه‌ای برای آزادی، احترام به حقوق بشر در جهان و استقلال ملت‌های دیگر تبدیل خواهد کرد. پیداست که این، کسی را بد نمی‌آید مگر مردم‌گریزان را در هر گوشه از جهان. او هم اکنون به صراحت تائید کرد که زندان و شکنجه در پایگاه غیرقانونی گوانتانامو را بلافاصله تعطیل می‌کند، کاری که آغاز بذر شک پاشیدن است بر فرهنگ کسانی که استفاده از ترور را بعنوان وسیله‌اجتناب ناپذیر سیاست خارجی کشورش می‌دانند.
چهره‌ی نجیب و آگاه اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست ایالات متحده، از حدود دو قرن و نیمی که از تاسیس آن به عنوان یک جمهوری مستقل می‌گذرد، که با الهام از آبراهام لینکلن و مارتین لوتر کینگ شکل گرفته بود، حالا به سمبل زنده‌ی رویای آمریکائی بدل شده است.
با این وجود، علیرغم همه آزمایشات موفق، اوباما هنوز اصلی‌ترینش را پس نداده است. او چه خواهد کرد وقتی معلوم شود قدرت عظیمی که به دستش رسیده است توان حل تناقضات حل ناشدنی سیستم کشورش را ندارد؟
همانطور که پیشنهاد شده، من نوشتن «تفکرات» را در سال جاری تقلیل می‌دهم تا برای رفقای حزبی و دولتی، در تصمیم گیری‌های مداومی که در مقابله با مشکلات عینی منشعب از بحران اقتصاد جهانی باید بگیرند، نه دخالت کنم و نه مشکل بیافرینم. من حالم خوب است، اما تاکید می‌کنم که آن‌ها نباید از «تفکرات» من، خراب شدن حالم، یا مردنم تاثیر بپذیرند.
من دارم تمام بحث‌ها و اسنادی را که در طول این نیم قرن داشته‌ام بررسی می‌کنم
من این شانس را داشته ام که در دوره‌ای چنین طولانی شاهد ماجراها باشم. اطلاعات دریافت می‌کنم و به آرامی به حوادث می‌اندیشم. فکر نمی‌کنم همین شانس را برای چهار سال دیگر هم داشته باشم، وقتی که اوباما اولین دوره ریاست جمهوری‌اش را به پایان می‌برد.
فیدل کاسترو
۲۲ ژانویه ۲۰۰۹
ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر]

No comments:

Post a Comment